Біля мовчазної пульсара знайшли загадковий об'єкт

Опубликованно 17.11.2018 00:02

Біля мовчазної пульсара знайшли загадковий об'єкт

Американські вчені вивчили загадковий джерело інфрачервоного випромінювання, розташований поруч з радиотихим пульсаром. На думку вчених, він може являти собою аккреційний диск або туманність. Виявлення подібних об'єктів поруч із «тьмяним» нейтронними зірками може допомогти пояснити, звідки останні беруть додаткову енергію для інтенсивного теплового випромінювання. Стаття астрономів опублікована в The Astrophysical Journal.

Пульсар RX J0806.4-4123 з періодом 11,37 секунди відноситься до «Чудової сімки» — групі з семи нейтронних зірок (XTINS), які також називаються рентгенівськими ізольованими нейтронними зірками. В їх верхньому тонкому шарі плазми формується теплове рентгенівське випромінювання, вони слабо випромінює в радіодіапазоні, а період обертання досягає 3-11 секунд. Ряд вчених поміщає їх у проміжне становище між магнетарами, що володіють надзвичайно потужним магнітним полем і випускають найпотужніші спалахи рентгенівського випромінювання, і нейтронними зірками, які отримують енергію за рахунок свого обертання. Відомо, що енергії обертання диполя у XTINS недостатньо для пояснення їх яскравості в рентгенівських променях.

Яскравість RX J0806.4-4123, віддаленого від Землі на 250 парсеків, у рентгенівському діапазоні становить 2,6?10 в 31-й ступеня ергів за секунду, а втрата енергії обертання 10 до 30-го ступеня ерг за секунду. Щоб знайти можливий додатковий джерело енергії, вчені вивчили найближче оточення пульсара в інфрачервоному (ІЧ) діапазоні за допомогою комплексу Very Large Telescope в Чилі. Вони виявили джерело випромінювання в ближній інфрачервоній області спектру, а подальші спостереження показали, що поряд з нейтронної зіркою може перебувати великий планетарний компаньйон (зразок коричневого карлика), диск із залишків наднової або навіть аномальний плерион, який в звичайному випадку являє собою туманність, що підживлюється енергією від релятивістських частинок, розігнаних швидко обертається (а не повільним) пульсаром.

У новому дослідженні астрономи детально вивчили джерело інфрачервоної радіації з допомогою Hubble Space Telescope і телескопа в обсерваторії Джеміні в Чилі. Вони підтвердили, що об'єкт випромінює ІЧ-випромінювання високої щільності, яка набагато перевищує те, що слід було очікувати при відомій оптичної та ультрафіолетової яскравості пульсара. Об'єкт має неправильну форму, яскраве «ядро» і відносно широке гало. Вчені виключили можливість, що це джерело насправді є фоновим об'єктом кшталт galaxy і не розташований поруч з RX J0806.4-4123.

Астрономи розглянули декілька можливих пояснень. На їхню думку, джерело не може бути гарячим газом і пилом в міжзоряному середовищі, оскільки в цьому випадку околозвездное речовина повинно було зникнути з-за інтенсивного рентгенівського випромінювання. Найімовірнішими кандидатами є аккреційний диск або плерион, що сформувався при зіткненні залишків наднової з частинками відносно низьких енергій. Майбутні спостереження з допомогою поки ще будується James Webb Space Telescope повинні будуть перевірити кожен з варіантів.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що на околицях Сонячної системи знайшли загадковий астероїд