Влада пішоходів: як змінився столичний ринок стріт-ритейлу в 2017 році
Опубликованно 30.01.2018 00:28
У 2017 році столичний ринок вуличної торгівлі почав відновлюватися після кризи трирічного: скоротилося число порожніх магазинів, зросли ставки оренди, збільшилася присутність міжнародних брендів, які відкрили свої перші монобрендові точки на найбільших торгових вулицях столиці.
Головне, що в останні роки впливало на ринок стріт-ритейлу — жорстка політика столичної влади щодо парковок і реалізація програми благоустрою «Моя вулиця», вважають опитані РБК-Нерухомістю» експерти.
«Один з яскравих прикладів — Тверська вулиця, яку після заборони паркування покинули преміальні орендарі. В результаті ця магістраль випала зі списку найбільш затребуваних в місті, адже вона втратила свій основний трафік — автомобільний. Розширення тротуарів та створення комфортних прогулянкових зон привернуло на Тверську пішохідний трафік і новий попит з боку орендарів, які працюють на цьому потоці. Так, за останній рік на Тверській з'явилися продуктові магазини (наприклад, флагманський магазин «Ашан». — Прим. «РБК-Нерухомість»), демократичні кафе і марки одягу (наприклад, H&M), бутіки російських дизайнерів, ювелірні магазини», — говорить заступник керівника відділу стріт-ритейлу компанії JLL в Москві Наталія Озерна.
Пропозиція більше, ставки вищі
Високим попитом у орендарів користується Микільська вулиця — за даними JLL, частка вакантних приміщень тут скоротилася за останній рік в три рази, з 15% до 5%. Цей торговий коридор примикає до Червоної площі, основних визначних пам'яток і декільком станціям метро, привертаючи тим самим широкий спектр орендарів — від мас-маркету до люкса, що орієнтуються на потік туристів та жителів міста.
Торгові вулиці Москви з найвищими орендними ставками в 2017 році
Згідно з даними компанії Colliers International, найвищі орендні ставки на торговельні приміщення в Москві традиційно в Столєшніковому провулку: від 200 до 280 тис. руб. за 1 кв. м в рік
(Фото: Михайло Грушин/ТАСС)
Ротація орендарів на центральних вулицях впливає і на орендні ставки: ті коридори, які раніше вважалися самими престижними і дорогими, стають більш доступними і навпаки. «У нових умовах найбільш правильно говорити не про престижних і дорогих вулицях, а, скоріше, про конкретних локаціях», — впевнена провідний консультант відділу торговельної нерухомості Cushman & Wakefield Мар'яна Матуева. Так, наприклад, в цьому році зріс інтерес до Старого Арбату і Неглинній вулиці, де за рік частка вільних майданчиків скоротилася з 9,5% до 7,9% і з 14% до 10% відповідно.
У найбільш складній ситуації в поточному році опинилися орендарі закладів громадського харчування і магазинів, розташованих на Садовому кільці, де цього літа розгорнулися масштабні будівельні роботи. Багато приміщень, які здавалися на початку року, як і раніше шукають орендарів, при цьому власники неохоче йдуть на зниження ставок. Як результат, після завершення реконструкції середня вакантність тут майже не знизилася і на окремих ділянках магістралі все ще дуже висока — 20-25%, відзначають в Colliers International.
До кінця року частка порожніх приміщень на найбільших торгових коридорах виявиться на рівні 6,8–7%, тобто майже на 2 п. п. нижче показника початку року, прогнозує керівник департаменту стріт-ритейлу за Росії Colliers International Катерина Подлесных. Висока активність орендарів призвела до дефіциту таких майданчиків на центральних вулицях Москви, що, в свою чергу, викликало зростання ставок оренди. За даними Colliers Internatinal, за останні 12 місяців вони зросли на 20-25%. Схожі цифри наводять у компанії JLL: так, згідно з їх підрахунками, з другого кварталу 2016 року до третього кварталу 2017-го ставки оренди на Тверській зросли з 100 тис. руб. до 115 тис. руб. за 1 кв. м в рік.
Перемога громадського харчування
Головна тенденція року — зміна складу орендарів на користь операторів громадського харчування та продуктового ритейлу. За даними Colliers International, в цілому на пішохідних вулицях Москви частка громадського харчування зросла за останній рік з 41% до 45%, а, наприклад, в районі Патріарших ставків — з 29% до 35%. Зараз кафе і ресторани займають не менше 40% всіх торгових площ центру столиці.
Для порівняння: магазини одягу і взуття разом з банками і фінансовими послугами сукупно припадає 20%. За прогнозом Наталії Озерній, така тенденція продовжиться і в наступному році, при цьому найбільш затребуваним стане формат кулінарії, який сьогодні є конкурентом мережевих ритейлерів.
Категория: Недвижимость