Будівництво на виживання: чому зростає кількість мультиформатних житлових проектів
Опубликованно 31.03.2018 03:50
Столичні забудовники придумують нові стратегії оптимізації бізнесу і підвищення попиту на свої проекти. Одна з них — будівництво мультиформатних комплексів, у складі яких продаються одночасно квартири та апартаменти. Тільки за минулий рік, за даними компанії «Метриум Груп», число таких новобудов зросла на 56%, до 25 об'єктів, в яких реалізується понад 4,9 тис. квартир і 2,1 тис. квартир. В основному мова йде про проекти масового сегмента, рідше — про комплексах бізнес - і преміум-класу.
Інтерес забудовників до мультиформатним проектів пов'язаний з пошуком антикризової стратегії розвитку бізнесу, яка полягає у розширенні лінійки продукту і охопленні різних груп потенційних покупців, вважає генеральний директор «Метриум Груп», учасник партнерської мережі CBRE Наталія Круглова. За її словами, скорочення маржинальність бізнесу підштовхує девелоперів до максимально ефективного використання майданчиків. Це, в свою чергу, призводить до підвищення щільності їх забудови.
Питання зміни формату житлового проекту майже завжди пов'язаний з характеристиками ділянки, на якій ведеться будівництво, стверджують опитані «РБК-Нерухомістю» ріелтори. Якщо з тих чи інших причин на ньому неможливо розмістити потрібний обсяг житла, девелопери намагаються компенсувати недоотриманий прибуток за рахунок будівництва комерційної нерухомості, в першу чергу апартаментів.
Така схема часто використовується, наприклад, в комплексах, які зводяться на територіях, що межують з промзонами. «Для забудовника такі проекти є максимально ефективним варіантом використання ділянки, так як включені всі можливі призначення використання землі», — говорить керівник по роботі з ключовими партнерами компанії Est-a-Tet Роман Родіонцев.
Покупцям такий формат дозволяє отримати кластерний проект, в якому є все необхідне для життя: люди живуть і працюють фактично в одному місці. В якості прикладу такої диверсифікації проекту Родіонцев призводить МФК «Водний» компанії MR Group. «Проект починався з будівництва торговельного та бізнес центрів, у другій черзі вийшов комплекс апартаментів, в складі якого незабаром з'явилися і квартири. Зараз будується третя черга, який буде присутній тільки формат квартир». Серед інших великих мультиформатних проектів — City Park («МонАрх»), JAZZ (SMINEX), ORDYNKA (INSIGMA), «Срібний фонтан» («Еталон-Інвест») та інші.
Самі девелопери наполягають, що включення в житловий комплекс апартаментів — частина концепції багатства вибору. «Покупці в будинках преміум-класу часто поєднують проживання та ведення бізнесу. Можливість вибору такого способу життя представляють апартаменти. У нас апартаменти першої черги розташовані на третьому поверсі комплексу, мають окремий вхід, тоді як всі квартири розташовані вище. В окремому корпусі передбачені сервісні апартаменти, призначені для тимчасового проживання», — розповідає директор департаменту житлової нерухомості компанії GORN Development (реалізує комплекс «Ненудний HOME &SPA») Марія Котова.
Апартаменти в мультиформатних новобудовах затребувані за рахунок низьких цін. Так, за оцінкою «Метриум Груп», квадратний метр в квартирах таких проектів в середньому коштує близько 236 тис. руб., а в апартаментах — на 11,3% дешевше, близько 212 тис. руб. У разі, якщо у покупця це не єдине житло, труднощів з пропискою не виникне, до того ж, це хороший варіант для здачі в оренду, додає Роман Родіонцев. Правда, інтерес до такої нерухомості невеликий: за даними тієї ж «Метриум Груп», більше половини попиту акумулюють всього десять найбільш продаваних новобудов Старої і Нової Москви — в 2017 році з ними було укладено понад 11 тис. ДДУ. Якщо в самих популярних проектах обсяги угод обчислюються сотнями і тисячами, то в багатьох інших житлових і апартаментних комплексах, у тому числі, мультиформатних, рахунок йде на одиниці.
Категория: Недвижимость