Що насправді має називатися «розумним будинком»


Опубликованно 30.06.2018 01:10

Що насправді має називатися «розумним будинком»

Виробники систем «розумний будинок» за підсумками першого кварталу 2018 року відзначають 30%-ве зростання попиту на свої продукти. Більшість гравців ринку, включаючи дистриб'юторів і системних інтеграторів, прогнозують, що в найближчі п'ять років російський ринок систем автоматизації буде зростати помірними темпами — 25% у рік.

За нашими даними (від 500 представництв в Росії), сьогодні переважає використання «розумних» рішень в приватному секторі, а не в комерційному. 90% проектів «розумних» бізнес-центрів розташовані в Москві та Санкт-Петербурзі, в регіонах це поки що поодинокі приклади, а ось «розумні» багатоквартирні і приватні житлові будинки розподілені по Росії досить рівномірно.

Наскільки «розумним» буде приватний будинок, котедж або дачне господарство, власники вирішують самі — вони вибирають функції в залежності від своїх потреб. А от які саме технології автоматизації сьогодні найчастіше використовують забудовники, що вони вбудовують в багатоквартирне житло, позиціонуючи його при продажу як «розумний будинок», питання цікаве.

Сучасним російським забудовникам «розумний будинок» потрібен: з його допомогою вони виділяються на тлі конкурентів, підвищують свій статус за рахунок роботи з інноваційними технологіями, приваблюють покупців інноваційними послугами: збором даних з лічильників, загальним чатом керуючої компанії з мешканцями для оповіщень і передачі заяв і т. п. Так вони стимулюють ринок нерухомості. Ті забудовники, які після здачі своїх будинків мають намір ними управляти, вибирають технології автоматизації нерухомості ще й заради економії ресурсів: в середньому «розумні» системи знижують витрати на експлуатацію будівлі на 20-30%.

Російський ринок нерухомості вже знає приклади «розумних» житлових комплексів у всіх сегментах, від преміум до економ, але все ж процес інтелектуалізації багатоквартирних будинків йде не дуже швидко.

Головна проблема — відсутність загального розуміння, консенсусу щодо того, що все-таки можна вважати «розумним будинком». Звідси різноманітні маркетингові формулювання на кшталт «житловий комплекс з елементами «розумного будинку». У реальності це може означати все що завгодно: будь-яке довільне кількість технологій автоматизації нерухомості, на які у забудовника вистачило грошей. Іноді це автоматизація окремих інженерних систем, ніяк один з одним не пов'язані, наприклад тільки освітлення або кондиціонування.

В реальності мінімальним «розумним будинком» можна назвати комплекс з системи контролю груп освітлення, опалення, контролю доступу, витоку води і газу, автоматичного збору даних з лічильників та охоронної системи. А розширений функціонал може включати керування шторами, шлагбаумами, хвіртками, воротами, домофонами, управління кондиціонерами, аудіо - та відеообладнанням всередині будинку і камерами зовнішнього спостереження. Всі ці підсистеми повинні бути керовані комплексно в одному додатку на смартфоні або будь-якому іншому пристрої.

До честі російських забудовників, багато хто з них дійсно запитують ті функції автоматизації, які можна назвати мінімальним «розумним будинком». Але не всі. Буває, будівельні компанії самі придумують свій «розумний будинок», щоб продати житло дорожче. Трапляється, що частина заявлених функцій залишається нереалізованою у готових комплексах, тому що в підсумку не вистачило грошей або помінялися плани. Додамо сюди менеджерів з продажу, які не можуть пояснити, що і як буде працювати. Все це в кінцевому рахунку підриває довіру покупців до інтелектуальної нерухомості і гальмує розвиток ринку.

Що робити? Вчитися. Всім разом вчитися. І директорам з розвитку компаній-забудовників — саме вони найчастіше замовляють розробку комплексу «розумний дім» для майбутніх житлових комплексів. І менеджерам з продажу, які повинні чудово розуміти всі переваги інтелектуальної нерухомості, щоб доносити їх до покупців. За підсумками аналізу ринку систем «розумний будинок» в Росії від Discovery Research Group, 47% покупців нерухомості цікавляться темою «розумний будинок», а 32% готові платити за інтелектуальні технології у своїй оселі. Так продавайте їх їм!

Ще одним способом впоратися з хаосом на ринку «розумних» багатоквартирних будинків повинно стати впровадження нових стандартів будівництва, в яких складові інтелектуальної нерухомості будуть наведені та описані. Тоді всі будуть зобов'язані називати «розумним будинком» тільки те, що є насправді. Нові стандарти будівництва все одно найближчим часом з'являться — цього вимагає державна політика у сфері енергоефективності.

Сьогодні компанії-забудовники готові інвестувати в автоматизацію житлових комплексів приблизно 1-1,5 тис. руб. на 1 кв. м. Це той самий мінімальний набір функцій «розумного будинку», далеко не межа. І ми вважаємо, що протягом десяти років комплексні системи «розумний будинок» проникнуть у 100% споруджуваних об'єктів нерухомості у всіх цінових сегментах, включаючи наймасовіші.



Категория: Недвижимость