Чого великий девелоперський бізнес чекає від нового уряду
Опубликованно 05.07.2018 03:05
Завтра, 15 травня, прем'єр-міністр Дмитро Медведєв представить президенту Росії Володимиру Путіну свої пропозиції щодо складу кабінету міністрів, включаючи главу Міністерства будівництва і ЖКГ. Напередодні Дмитро Медведєв запропонував призначити Віталія Мутко, який курирував в попередньому кабміні питання спорту, віце-прем'єром з питань будівництва і регіональної політики.
«РБК-Нерухомість» дізналася у провідних російських забудовників, чого вони чекають від нового уряду і профільного міністерства в найближчій перспективі.
«Без різких рухів»
Володимир Воронін, президент ФСК «Лідер»:
— Обрій планування в девелопменті та будівництві житлової нерухомості досить довгий. Від моменту покупки майданчика девелопером до заселення людей в нові будинки проходить приблизно п'ять-шість років. Тому всі зміни в галузі повинні відбуватися поступово, бути націленими на зрозумілі завдання.
Останнім часом анонсовано і прийнято декілька законодавчих ініціатив, які повинні докорінно змінити схему роботи на ринку нерухомості, вирішити проблему появи ошуканих пайовиків, зробити залучення грошових коштів забудовником більш прозорим. Найбільші гравці ринку почали адаптувати свої стратегії під нові правила. Це означає, що для ринку важливо продовження наміченого курсу, без різких рухів.
«Створення міжвідомчої робочої групи»
Сергій Качура, генеральний директор ГК «А101»:
— Основне завдання для російської будівельної галузі в цілому залишається незмінною — забезпечення потреби громадян Росії у власному житлі і підвищення якості життя людей при збереженні вартості квадратного метра на комфортному для населення рівні. За останні кілька років в результаті консолідованих зусиль усіх учасників, включаючи самі девелоперські компанії, профільні органи влади і банківський сектор, в цьому напрямі вдалося досягти помітних успіхів, у тому числі в області створення комфортної міського середовища, формування різноманітного і якісного житла, розвитку ринку іпотечного кредитування та збільшення кількості вигідних іпотечних програм для різних груп населення. Цю роботу, безумовно, слід продовжувати, однак додаткову увагу доцільно приділити питанням впровадження технологій нового покоління.
Різкий ривок вперед відбудеться тільки тоді, коли ми почнемо інакше працювати з територією і реалізовувати у своїх проектах принципи «розумного міста». Це, зокрема, впровадження елементів «розумного будинку» в житлові комплекси та офісні будівлі, створення функціональних громадських зон, подальша автоматизація та використання інформаційних систем у роботі сфери ЖКГ, створення взаємопов'язаних з міськими службами систем безпеки, а також облік та програмування на територіях транспортних і пішохідних потоків.
Щоб забезпечити рівномірне підвищення якості життя у всіх регіонах Росії, а заодно простимулювати якнайшвидше впровадження принципів «розумного міста» в стандартну галузеву практику, необхідно зібрати єдину програму розвитку російських міст і накласти її на програму необхідних законодавчих ініціатив, основним завданням яких має стати підтримка інноваційних рішень. Серед необхідних заходів — створення механізмів для оперативного і своєчасного прийняття рішень про виділення коштів на розвиток проектів нового типу міських просторів. Крім того, вкрай важливо забезпечити щільне взаємодія девелоперів з мережевими компаніями, які здатні зробити серйозний вплив на швидкість формування мережевої інженерної інфраструктури — кровоносної системи будь-якої території.
Нарешті, представляється доцільним створення міжвідомчої робочої групи або її аналога при Мінбуді РФ з участю представників системних девелоперів, фінансових і мережевих структур для обговорення питань, здатних вплинути на швидкість реалізації системних проектів з розвитку територій нового типу. Наприклад, про спрощення девелоперам доступу до фінансових ресурсів і про розвиток контрольних процедур, які будуть спрямовані на стратегічне планування і синхронізацію дій всіх учасників таких проектів.
Разом з тим забудовники повинні залишатися ефективними як бізнес-одиниці, шукати дієві способи зниження витрат та оперативно адаптуватися до законодавчих змін, інакше ніякі заходи підтримки не дадуть потрібного результату.
«Систематизація застосування цифрових технологій»
Олег Мамаєв, президент компанії «Лідер-Інвест»:
— З ключових галузевих питань зазначу необхідність доопрацювання законодавства в частині реалізації проектів комплексного освоєння території. Правило «один об'єкт — один дозвіл» створює зайві адміністративні бар'єри для реалізації масштабних комплексних проектів.
Також необхідно послідовно продовжувати роботу з переходу галузі житлового будівництва на проектне фінансування. Саме банки як професійні учасники інвестиційного процесу здатні проаналізувати і оцінити як самого забудовника — його репутацію, досвід, надійність, фінансові, кадрові та виробничі ресурси, так і перспективи реалізованого ним житлового проекту. Перехід на проектне фінансування — це рух у бік більшої професіоналізації галузі і більшого контролю з боку професійних учасників.
Як московський девелопер зазначу позитивний результат програм благоустрою населених пунктів та розвитку міського середовища. Місто комплексно розвиває інфраструктуру, громадські простори, парки і сквери, і ми як забудовники беремо активну участь у цьому процесі збалансованого розвитку міста та формування однорідної якісного середовища проживання. З подачі Мінбуду Росії аналогічні процеси сьогодні отримали імпульс розвитку і в інших регіонах.
Серед напрямків, які можуть стати пріоритетними для Мінбуду на найближчі роки, — систематизація застосування цифрових технологій у проектуванні і будівництві, реалізація принципів «розумного міста», орієнтованого на кінцевого жителя, його комфорт і високу якість життя.
«Субсидування кредитних ресурсів»
Даромир Обуханич, генеральний директор ГК «МІЦ»:
— Наступні шість років роботи Мінбуду для більшості гравців позначені неминучою траснформацией ринку і галузі в цілому. Сьогодні ми розуміємо, наскільки важлива виваженість кожного вживаного кроку. Хитка економічна ситуація, що відбивається на кон'юнктурі ринку, та зміни в законодавстві не можуть не торкнутися розвиток галузі. Сьогодні дуже серйозно варто поставитися до роботи і участі фінансового сектора у формуванні нової, підтримуючого середовища для ринку нерухомості. Комплексний підхід з участю держави і правильна регуляторна політика дозволять не тільки витримати вплив зовнішньоекономічних чинників, але і розвивати потужності, нарощуючи темпи зростання.
Субсидування кредитних ресурсів, розробка комплексу дій, спрямованих на доступне забезпечення великих мікрорайонів необхідною інфраструктурою, розвиток іпотечного кредитування та спрощення регламенту адміністративної роботи — державні завдання, здатні максимально ефективно приводити в активний рух механізм життя галузі.
Категория: Недвижимость