День в історії: Плавання Кон-Тікі та перший космічний турист


Опубликованно 06.05.2019 00:38

День в історії: Плавання Кон-Тікі та перший космічний турист

Запатентований повітряний кондиціонер

28 квітня 1914 року в США був запатентований повітряний кондиціонер. Кондиціонер призначений для підтримки потрібної температури і вологості в приміщенні. Вентилюючи повітря, він очищає його, пропускаючи повітряний потік через спеціальні фільтри.

Вперше про кондиціонері, як винахід, стало відомо в 1815 році, коли француз Жанн Шабаннес запатентував метод кондиціонування повітряного потоку і спосіб регулювання температури в будівлях. Незважаючи на перспективну ідею кондиціонування повітряного середовища приміщення, її практичного застосування довелося чекати досить довго.

Тільки в 1902 році в США інженер-винахідник Уїлліс Карріер зібрав першу у світі промислову холодильну машину для друкарні в Нью-Йорку. Причому ця перша кліматична техніка, яка є предком кондиціонера, була призначена не для створення приємної прохолоди працівникам, а для боротьби з вологістю, сильно ухудшавшей якість друку.

Зрозумівши всі плюси такої техніки, незабаром почалася повсюдна установка кондиціонерів в театрах і магазинах. Незважаючи на дорожнечу такої установки, практичні американці не шкодували грошей, так як комфортна прохолода в приміщеннях, яку створював кондиціонер навіть у найспекотніші місяці, дуже ефективно приваблювала відвідувачів.

Відмінно зорієнтувалися і американські виробники техніки. Наприклад, американська компанія «General Electric», випустивши в 1929 році перший кімнатний кондиціонер, стала родоначальником всіх сучасних кондиціонерів і на довгий час закріпилася в списку лідерів по виготовленню систем кондиціонування. Оскільки в якості холодоагенту в цьому пристрої використовувався аміак, пари якого небезпечні для людини, компресор і конденсатор кондиціонера були винесені на вулицю.

Починаючи з 1931 року, коли був винайдений безпечний для людського організму фреон, конструктори зібрали всі вузли і агрегати кондиціонера в одному корпусі. Так з'явилися перші віконні кондиціонери, далекі нащадки яких успішно працюють і в наші дні.

Хоча американські компанії намагалися бути лідерами в області систем кондиціонування, з кінця 1950-х років їх почали поступово витісняти японські компанії. Саме японці першими почали виготовляти спліт-системи (розділені на зовнішній і внутрішній блоки кондиціонери).

З плином часу кондиціонери ставали дедалі потужнішими й функціональніше, термін їх служби збільшувався. Сучасні кондиціонери крім охолодження повітря (основна мета їх використання) також можуть нагрівати повітря, іонізувати, осушувати, вентилювати і очищати, збільшувати вміст кисню в повітрі.

Тур Хейєрдал відправився в подорож на плоту «Кон-Тікі»

В цей день 1947 року вирушив у подорож на плоту «Кон-Тікі» норвезький етнограф Тур Хейєрдал. Метою його подорожі було намір підтвердити свою гіпотезу про можливості первісного заселення Полінезії з Південної Америки.

Багато вчених того часу були впевнені, що предки тубільців, які заселили Полінезію, припливли на тихоокеанські острови з Південно-Східної Азії. Але Хейєрдал вважав, що вони припливли з Америки. І щоб довести це, вчений задумав побудувати пліт і в точності повторити передбачуваний шлях вождя інків Кон-Тікі.

З Туром сперечалися відомі вчені єгиптологи, фахівці по Середземномор'ю і Месопотамії. Вони відкидали саму можливість далекого плавання на папірусних човнах в океані.

Подорож Хейєрдала увійшло в історію як одне з найбільш незвичайних подорожей минулого століття. Плавання на папірусовому судні багатьма сприймалося як авантюра. Хейєрдал проплив з екіпажем на бальсовом плоту «Кон-Тікі» з Перу до Полінезії. Пліт вийшов з перуанського порту Кальяо 28 квітня 1947 року.

Сто і один день Тур Хейєрдал і п'ятеро його відважних супутників боролися з високими хвилями, негодою та голодом. Вони пропливли близько п'яти тисяч морських миль (це приблизно вісім тисяч кілометрів). А 7 серпня 1947 року мандрівники пристали до полінезійської атол Рароиа. Тим самим вони довели, що на бальсовых плотах подібні плавання могли відбуватися і в давнину.

Відбувся політ у космос першого космічного туриста

28 квітня 2001 року стартував російський космічний корабель «Союз ТМ-32» з космонавтами Т. Мусабаевым і Ю. Батуріним і першим космічним туристом американським мільйонером Деннісом Тіто на борту. 30 квітня була здійснена стиковка корабля з Міжнародною космічною станцією (МКС).

Екіпаж «Союзу» провів на МКС 6 днів, під час яких космонавти проводили наукові експерименти, а турист Тіто займався фото– і відеозйомкою, вів щоденник і підбирав продукти на сніданок, обід і вечерю для усіх перебувають на МКС. 6 травня російські космонавти з Деннісом повернулися на Землю.

Відразу після приземлення перший космічний турист сказав, що він побував у раю, і що збирається опублікувати книгу про своє перебування в космосі. За політ на навколоземну орбіту Тіто заплатив Федеральному космічному агентству Росії 20 млн. доларів США.

Саме тоді у світових ЗМІ і з'явився вираз «космічний туризм», початок якому поклав цей політ. Правда, сам Тіто (і його послідовники) називає себе не туристом, а учасником космічного польоту. Цей термін використовується і в офіційних колах.

Космічний туризм – польоти в космос або на навколоземну орбіту, що фінансуються з приватних коштів, в розважальних або науково-дослідних цілях. Згідно з дослідженнями громадської думки, у багатьох людей у світі є величезне бажання полетіти в космос. На думку фахівців, це бажання може в середньостроковій перспективі стати важливим джерелом фінансування подальшого розвитку космонавтики.

В даний час єдиною використовуваної метою космічного туризму є МКС. Польоти здійснюються за допомогою російських космічних кораблів " Союз. Підготовка космічних туристів проводиться в Зоряному містечку під Москвою, а також у невеликих літаках, симулюють невагомість.

Останній політ космічного туриста відбувся в 2009 році, а всього на МКС побували сім туристів. З них одна жінка - Ануше Ансарі, а Чарльз Симоні злітав в космос два рази (дані на квітень 2013 року).

Сьогодні космічний туризм, незважаючи на вартість квитків в 30-40 млн. доларів, стає серйозним бізнесом, оскільки число бажаючих побачити космос і готових платити за недоступні на Землі відчуття постійно зростає.

Нагадаємо, днем раніше ми згадували Памперси і перший політ Airbus А380.

Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на сторінку Bigmir)net на Facebook: facebook.com/bigmir.net.



Категория: Новости