NASA запустить перший супутник без токсичного палива
Опубликованно 14.08.2019 00:18
Традиційно в космічних апаратах використовують паливо на основі гідразину – дуже токсичної речовини. Це паливо знайшло застосування не тільки на супутниках. Несиметричний диметилгідразин використовується в ракету-носій «Протон-М», а також у китайських ракет сімейства «Великий похід-2» (CZ-2) та інших. Останнім часом розробники ракет-носіїв переходять на нові види палива, більш безпечні та ефективні, але на космічних апаратах альтернативи гідразину немає. Паливні пари гас-кисень і водень-кисень є кріогенними, тобто вимагають постійного охолодження, яке дозволяє залишатися кисню і водню в рідкому вигляді. Тому тривалий час зберігатися в умовах космосу вони не можуть, тоді як супутники з двигунами на гидразине працюють в космосі роками і десятками років.
На 24 червня запланований пуск ракети Falcon Heavy в рамках місії Space Test Program -2 (Космічна експериментальна програма-2) ВПС США. На орбіту будуть доставлені 25 малих супутників, включаючи GPIM – Green Propellant Infusion Mission. Цей експериментальний апарат обладнаний руховою установкою, що працює на новому нетоксичном паливі. Примітка: на Falcon Heavy також буде запущений мікросупутник з сонячним вітрилом Lightsail 2, розроблений Планетарним суспільством.
«Зелене» паливо, розроблене Дослідницької лабораторії ВПС США, відоме під ім'ям AF-M315E. Воно являє собою іонізований розчин нітрату гидроксиламмония (NH3OHNO3), в якому нітратні іони є окислювачем. Місія GPIM повинна буде підтвердити працездатність і характеристики цього палива.
Фахівці розраховують, що використання нетоксичного палива спростить і прискорить процедуру підготовки до запуску космічних апаратів. Крім того, AF-M315E у перспективі можна буде використовувати на малих супутниках формату «кубсат». І, нарешті, воно є більш щільним, ніж гідразин. Творці AF-M315E стверджують, що нове паливо при тому ж обсязі баків демонструє ефективність на 50%, ніж звичайне однокомпонентне гидразиновое паливо. Тут треба відзначити, що підвищена густина AF-M315E при збереженні обсягу означає збільшення маси палива.
Космічний апарат GPIM був побудований компанією Ball Aerospace. Для нового палива довелося розробити наново всю паливну систему, включаючи двигуни, паливні баки, фільтри і клапани. Для їх розробки і виробництва була залучена компанія Aerojet Rocketdyne. Тяга двигунів, встановлених на GPIM, становить 1 Ньютон (0,1 кгс). Маса заправленого супутника – близько 180 кг. Вартість програми оцінюється в $45 млн.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що NASA запустить супутник для атаки місяця.
Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на Bigmir)net на Facebook і Telegram.
Категория: Новости