Експерти назвали 5 проблем реалізації програми капремонту в Росії
Опубликованно 05.09.2019 00:00
Система капремонту багатоквартирних будинків діє в Росії шість років. У деяких регіонах ця система до кінця ще не налагоджена, а власники квартир часто скаржаться на якість виконання. Які проблеми виникають з регіональних програм капремонту, як бізнесу і комунальникам проводити торги, а власникам житла контролювати результати — про це йшлося на спеціальній конференції, яка пройшла в середині серпня в Сочі.
На цій конференції зібралися представники регіональних операторів з фондів з капремонту з 40 суб'єктів, представники Мінбуду Росії, ФАС і регіональних влад. «РБК-Нерухомість» поговорила з учасниками конференції, щоб дізнатися про поточні проблеми регіональних програм капітального ремонту.
Проблема № 1: відсутність планування в регіонах
Одним з важливих етапів капремонту є створення короткостроковій (річний) програми в регіонах. На цьому етапі необхідно взаємодію всіх його учасників: муніципалітетів, керуючих компаній і регіональних операторів фонду капремонту. Не у всіх регіонах процес налагоджений, зазначає заступник виконавчого директора Асоціації регіональних операторів капітального ремонту багатоквартирних будинків Павло Сисоєв. В ідеальному варіанті плани по ремонту будинків повинні формуватися за рік до початку його реалізації, щоб програми і терміни виконання не зривалися, рекомендує Сисоєв. Однак часто в плани вноситься безліч змін, будинки включаються в програму або виключаються з неї, у результаті регіональні фонди капремонту не можуть своєчасно і в повному обсязі виконати роботи в термін.
Проблема № 2: неправильна організація капремонту
Власники багатоквартирного будинку повинні отримати відповідні повідомлення, погодитися з планом або внести в нього корективи, узгодити їх з оператором і провести загальні збори власників. Тільки після цього оператор програми може приступити до організації капремонту — провести конкурси на проектування, вибрати підрядників, зробити закупівлі і т. д.
«Тут нерідко виникають зловживання в плані неправильної організації робіт, коли вже підтискають терміни. Наприклад, проводяться об'єднані торги, коли проектні роботи поєднуються з будівництвом. Це часто зустрічається в Москві», — зазначив Сисоєв. За його словами, такі процедури рекомендується проводити поетапно (роздільно), в тому числі і для економії ресурсів фонду капремонту. В іншому випадку подібні здвоєні аукціони призводять до того, що підрядник зацікавлений у максимізації прибутку, пояснює експерт. Якщо така негативна практика продовжиться в різних суб'єктах, то в майбутньому не виключені зміни в механізмі проведення торгів, сказав експерт.
Проблема № 3: порушення при закупівлях
У 2018 році, за даними ФАС Росії, була розглянута 591 скарга на здійснення закупівель при проведенні капремонту багатоквартирних будинків, але при цьому винесено близько 129 приписів. Для порівняння, у 2017 році розглянуто 469 скарг та винесено 121 припис, зазначила начальник відділу контролю торгів управління контролю будівництва та природних ресурсів ФАС Росії Уляна Кондратьєва.
Процес закупівель з капремонту, який проводиться з 2016 року в електронному вигляді, стає все більш прозорим. Раніше оцінювати заявки конкурсної комісії було складно, а сам процес займав багато часу і ресурсів. Електронні майданчики — це технологічне рішення, яке дозволяє економити час і гроші всім учасникам процесу, і в першу чергу самим власникам, розповів генеральний директор однієї з найбільших в Росії електронних майданчиків для проведення закупівель «РТС-Тендер» Володимир Лишенков.
Проблема № 3: дефіцит підрядників
У багатьох регіонах є дефіцит кваліфікованих підрядників, які здійснюють ремонт будинків. У середньому по Росії на один аукціон з капремонту заявки подають 1,6 підрядника, наводять статистику «РТС-Тендер». «Конкуренція сильно різниться — все залежить від регіону, де-кількість учасників аукціонів становить десять організацій, а де-то знаходиться тільки один підрядник», — пояснив Баранов.
Відсутність конкуренції призводить до того, що кошти фондів капремонту витрачаються неефективно. З іншого боку, для кінцевого замовника — власників багатоквартирного будинку — важливо не зниження вартості робіт, а якісний ремонт, зазначив Баранов.
Проблема № 4: цифровізація і прозорість
У цифровізації процесів капремонту вже зроблений перший крок, тепер потрібно зробити другий почати адміністрування контрактів в електронній формі, вважає Баранов «РТС-Тендер». «Зараз після проведення торгів укладається контракт, потім все знову повертається на папір — і починаються проблеми: зрив термінів, непрозорість, складність регулювання виконання контракту», — пояснив Лишенков з «РТС-Тендера».
Застосування електронних технологій, на думку Баранова, дисциплінує учасників процесу. За його словами, неможливо підписати акт прийняття робіт заднім числом, щоб не платити прострочення. Таким чином, поліпшується адміністрування процесів. Для мешканця це гарантія ремонту більш високої якості, вважає представник «РТС-Тендера». «Два роки тому в Підмосков'ї ми запустили модуль виконання контрактів, у якому можна проводити весь документообіг, контроль за його виконанням та строками, а також вести претензійну роботу. Вже зараз майже на третину скоротилися терміни виконання контрактів, на 40% зменшилися строки оплати робіт», — навів приклад Баранов.
Проблема № 5: низька активність власників
Відсутність активної участі власників — ще одна проблема при реалізації капремонту будинків. Часто власники самі не беруть участі в цьому процесі, і, відповідно, контроль за якістю виконаних робіт проходить на рівні, який у деяких регіонах не завжди високий. Якщо власники самі здійснюють контроль, то, за його словами, навіть у тих регіонах, де погано реалізовані деякі процеси, виходить домогтися якісного ремонту будинку. Однак бувають зловживання з їх боку — шантаж підрядників, вимагання грошей за приймання робіт, зазначив Сисоєв.
Інститут власників має велике значення в багатьох процедурах підготовки, проведення та контролю за роботами підрядників. Для посилення ініціативи власників розглядається варіант перекласти на них більше відповідальності. «У рамках мінімального розміру внеску на капремонт проводити тільки необхідні роботи. Для власників, які встановили для себе внески за капремонт трохи вище, проводити додаткові роботи — утеплення фасадів чи встановлення більш дорогих ліфтів. Також на порядку денному стоїть можливість надання кредитів на такі додаткові роботи», — запропонував Сисоєв.
Віце-прем'єр Віталій Мутко назвав проведення капремонту, вміст загального будинкового майна і надмірно зношене ліфтове господарство головними проблемами в управлінні житловим фондом Росії.
Нова регіональна система капітального ремонту загального майна в багатоквартирних будинках була запущена в Росії в 2014 році. Основним джерелом її фінансування стали внески власників житла. Це один з наймасштабніших проектів модернізації житлового фонду, який коли-небудь проводилося в Росії і спрямований на забезпечення безпеки проживання населення, зниження рівня зносу житлового фонду, скорочення кількості аварійного житла. На даний момент регіональні програми капітального ремонту включено понад 700 тис. будинків загальною площею 2,5 млн кв. м. Тільки в 2019 році планується капітально відремонтувати 56,6 багатоквартирних будинків загальною площею понад 173 тис. кв. м.
Категория: Недвижимость