День в історії: Перший трамвай у Києві та безпечна шпилька


Опубликованно 25.09.2019 00:12

День в історії: Перший трамвай у Києві та безпечна шпилька

Патент на безпечну шпильку

13 червня 1825 року нью-йоркський механік Волтер Хант запатентував безпечну шпильку. Йому потрібно було терміново заплатити борг в 15 доларів, а грошей не було. Подумавши пару годинок, він зробив ескіз простенької дротяною застібки. З одного кінця в неї була кільцева пружинка, а з іншого пластинчастий замочок («приймальничок») для кінчика голки. І тут же продав права на свій винахід за 400 доларів.

Ідея Ханта була не нова, адже безпечну шпильку придумали ще задовго до нього. Подібні вироби (т. зв. «фібули») використовувалися багатьма стародавніми і середньовічними народами (греками і римлянами, іллірійцями і кельтами, германцями, слов'янами та іншими) як застібки для плащів та інших видів одягу. Пізніше такі шпильки були витіснені гудзиками.

Після свого відродження в 19 столітті безпечна шпилька виявилася незамінною в господарстві. Жінки використовували її в рукоділлі, заколювали дітям тканинні підгузники, а також прикріплювали до свого білизні гігієнічні прокладки. У Росії такі шпильки, мабуть, потрапили не з Америки, а з Англії, оскільки називати їх тут стали «англійськими».

У 70-ті роки минулого століття безпечна шпилька перетворилася в один з атрибутів субкультури панків і стала символом протесту молоді проти традиційних підвалин суспільства.

Панки носили шпильки не тільки на одязі, але і стали протикати ними свої обличчя і тіла. Першим, хто став використовувати їх не за призначенням, був Річард Хелл, лідер групи Richard Hell & The Voidoids. Імідж Хелла надалі вплинув на стиль учасниць панк-групи Sex Pistols, зокрема на її лідера Джонні Роттена, який носив рвану і брудний одяг, зачісував волосся безладно наверх і прикрашав себе шпильками.

День народження Максвелла

Джеймс Клерк Максвелл (англ. James Clerk Maxwell) народився 13 червня 1831 року в Единбурзі. Навчався в університетах Единбурга і Кембриджа. З 1856 по 1860 роки був професором Абердинського коледжу «Marischal», а з 1860 по 1865 – професором Лондонського університету.

У 1871 році Максвелл став професором Кембриджського університету, де згодом створив відому Кавендішскую лабораторію – першу в Британії спеціально обладнану фізичну лабораторію.

Максвелл - один із засновників статистичної фізики і класичної електродинаміки, член Королівського товариства Лондона.

Його перша наукова робота з'явилася ще коли він був учнем в школі – він придумав оригінальний спосіб креслення овальних фігур (робота «Про креслення овалів і про овалах з багатьма фокусами»). Основними науковими інтересами Максвелла були – електромагнетизм, кінетична теорія газів, теорія пружності, оптика.

Велику популярність Максвеллу принесла його теорія електромагнетизму, яка стала класикою сучасної фізики. Вона була виражена у формі рівнянь і в наукових і освітніх колах отримала назву «Рівняння Максвелла».

Крім усього цього Максвелл був автором таких винаходів і досягнень. Він винайшов дзига, на поверхні якого нанесені шари різної фарби – при обертанні цього вовчка утворювалися найцікавіші комбінації кольорів: червоний і жовтий давав оранжевий, синій і жовтий – зелений, а всі кольори спектру при змішуванні утворювали білий колір. Є і ще один цікавий факт – Максвеллу приписують створення першого в світі кольорової фотографії.

Помер Джеймс Клерк Максвелл 5 листопада 1879 року в Кембриджі.

У Києві пущено перший в Російській імперії електричний трамвай

Перший у Києві трамвай був пущений 19 лютого 1892 року по вже існуючому кінного маршруту «Хрещатик — Деміївка», а також спеціально побудованому ділянці по Олександрівському узвозу. Регулярно ходили 4 потяги з паровозами виробництва коломенського заводу.

У зв'язку з проблематичностью підйому вагонів по Олександрівському узвозу рух вкорочено до Царської площі (тепер Європейська пл.), а по спуску вирішено пустити електричний трамвай.

Вже після пуску електричного трамвая продовжувалося розширення мережі парового трамвая:

13 липня 1892 року введена нова лінія (Лук'янівська) парового трамвая, як продовження Львівській лінії конки від Сінної площі (зараз — Львівська пл.) по вул. Львівської до Лук'янівського базару, там же побудовано Лук'янівське депо.

У зв'язку з проблематичностью підйому парових вагонів по Олександрівському (нині — Володимирському) узвозу тут було вирішено пустити електричний трамвай. Проект, представлений зареєстрованим в кінці 1890 р. «Товариством Київської міської залізниці», яке очолював видатний київський промисловець, громадський діяч і меценат Д. С. Марголін, був затверджений міською Думою у вересні 1891 року. Сам проект розробив військовий інженер Аманд Струве — засновник Коломенського заводу. Будівельником-підрядником виступила німецька фірма Siemens. Перша лінія протяжністю 1 км проходила по Олександрівському узвозу. Регулярний рух «Олександрівська пл. — Хрещатик — Б. Жандармська вул.» електричного трамвая було розпочато 13 червня 1892 року (пробний — 19 травня 1892 року). З відкриттям цієї ділянки вся лінія з урахуванням пересадок була замкнута від Деміївки до Куренівки, почалася електрифікація всієї лінії. Тоді ж у підстави спуску побудовано Олександрівське депо.

Нагадаємо, днем раніше ми згадували патент на протигаз і швейцарський армійський ніж.

Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на Bigmir)net на Facebook і Telegram.



Категория: Новости