Менше, простіше, дешевше: як нові формати торгівлі змінюють Москви
Опубликованно 12.12.2019 00:44
Московський ринок стріт-ритейлу останні кілька років переживає масштабну трансформацію: змінюються не тільки основні гравці, але і найбільш затребувані ніші і формати, а також попит на торговельні приміщення в центрі міста. В результаті одні з них місяцями не можуть знайти орендарів, а інші стають драйвером для розвитку бізнесу.
Розповідаємо про основні тенденції на ринку вуличної торгівлі Москви.
Супермаркети замість бутиків
За останні кілька років в центрі Москви майже повністю змінився пул основних орендарів. На це вплинули, зокрема, заборона паркування, розширення тротуарів, перетворення ряду вулиць у пішохідні, а також підвищення орендних ставок, які виявилися не під силу багатьом власникам бізнесу.
Лариса Єрьоміна, заступник директора департаменту стріт-ритейлу Colliers International:
— Головним трендом осені на центральних вулицях столиці стало те, що порожні приміщення з високими ставками оренди займають орендарі продуктового рітейлу і здають у суборенду іншим компаніям, тим самим роблячи дрібну нарізку в невеликих приміщеннях. Тепер в одному просторі зосереджено кілька напрямків синергічних товарів. Це дозволяє невеликим гравцям, які розміщувалися в основному в спальних районах Москви, вийти на центральні торгові коридори міста, що в свою чергу стимулює зростання рівня сервісу. Таким чином, ми бачимо активний розвиток сегмента фудкортов і фудхоллов в центрі столиці за рахунок появи нових гравців і нових концепцій.
Попит на невеликі приміщення
Один з ключових трендів на московському ринку стріт-ритейлу — зменшення середньої площі приміщень (незалежно від формату торгівлі) та перехід на «дрібну нарізку»: власники купують великі приміщення і ділять їх на блоки. В Knight Frank констатують: таким чином можна значно збільшити прибутковість приміщення за рахунок підвищення орендних ставок. При цьому тенденція характерна не тільки для центру Москви, але і для місць з хорошим пішохідним трафіком (наприклад, біля метро) у спальних районах в межах ТТК.
Ірина Козіна, заступник директора напрямку стріт-рітейл Knight Frank:
— Великі супермаркети вже майже повністю зникли з ринку московського стріт-ритейлу, перекваліфікувавшись у більш компактні формати. Гіпермаркети розміщуються в основному в нових житлових кварталах або бізнес-центрах за межами центру Москви. Це викликано тим, що у центрі міста немає нового будівництва відповідного формату, а в старому фонді просто не залишилося вакантних приміщень такого розміру. Більш того, майже у всіх центральних районах у старих будинках вже відкрито кілька маленьких або стандартних супермаркетів, тому конкуренція тут вкрай висока. Великий гіпермаркет навряд чи зможе залучити клієнтів, які вже звикли робити покупки в певному магазині. У новому фонді за межами Садового кільця і ТТК намагаються передбачити площі від 0,5 тис. до 1,5 тис. кв. м, і супермаркети готові їх розглядати, особливо з урахуванням невисоких орендних ставок.
Колаборації в ритейлі
Ще одне прояви розвитку міні-форматів — колаборації рітейлерів з відомими брендами. Подібна форма співпраці характерна як для великих інституціональних гравців, так і для малого бізнесу. «Для скорочення витрат від оренди і отримання додаткових синергетичних ефектів компанії готові ділити орендоване простір. Приклади таких колаборацій: Starbucks і банк «Відкриття», Cofix і Tele2», — перераховує старший директор департаменту торговельної нерухомості Cushman & Wakefield Зульфія Шиляєва.
Таблиця: Структура орендарів торгових приміщень у центрі Москви
Профіль орендарів Частка на ринку в 2015 році, % Частка на ринку в 2019 році, % Громадське харчування 41 40 Одяг 9 11 Банки 9 8 Розважальний сегмент 6 3 Продукти 4 6 Салони краси 3 8 Інші 28 24
Таблиця: Colliers International
Демократизація громадського харчування
Московські оператори громадського харчування все частіше роблять ставку на доступні формати: невелике приміщення площею 150-200 кв. м, демократичне меню з середнім рахунком 1-1,5 тис. руб., простий і функціональний інтер'єр.
«Економічна ситуація, що спостерігається у нас в країні вже другий рік, поставила ринку тенденцію на зниження цінового сегмента, — підтверджує Ірина Козіна. — Це добре видно на прикладі ресторанного бізнесу: за рік нам надійшло лише дві заявки від сегмента люкс, в той час як більшість наших клієнтів — це заклади середнього сегмента і сегмента середній +». Крім того, на столичний ринок громадського харчування значною мірою вплинула поява фудхоллов кшталт «Депо» і фудмаркетов. Завдяки високій відвідуваності окупність таких проектів вище, ніж у традиційних ресторанних форматів.
Кавовий бум
Помітний вплив на ринок столичного стріт-ритейлу надала зростаюча популярність кав'ярень різних форматів: якщо в третьому кварталі 2015 року в центрі міста нараховувалася 101 кав'ярня, то восени 2019-ого — 141, підрахували раніше в компанії Colliers International. При цьому найбільш активно розвиваються кав'ярні «однієї ціни», наприклад, Cofix і OnePriceCoffee. «У таких операторів, як правило, немає особливих технічних вимог до приміщення, і вони орендують площі з високими ставками. Подібні заклади сьогодні дуже популярні і щодня обслуговують багатотисячні потоки клієнтів», — говорить Ірина Козіна.
Відео: Торгові центри майбутнього показали на MAPIC 2019
Нерухомість з Гнатом БушухинымВ Каннах на Лазурному березі Франції пройшла виставка MAPIC - це найбільше діловий захід з оренди торгової нерухомості в Європі. Знімальна група "РБК-Нерухомості" розповідає про ТЦ майбутнього і тренди в ритейлі (Відео: Телеканал РБК)
Категория: Недвижимость