Де російським ритейлерам шукати нові можливості в 2020 році
Опубликованно 01.02.2020 00:38
Сфера роздрібної торгівлі продовжить серйозно змінюватися в 2020 році. Це обумовлене безліччю чинників, серед них — висока конкуренція, розвиток онлайн-торгівлі, запит покупця на комплексний і комфортний споживчий досвід. Все це призводить до того, що російські ритейлери слідом за світовими (а іноді і випереджаючи їх) переосмысляют свої бізнес-моделі.
Щоб залишатися конкурентоспроможними і показувати високі результати, вони освоюють нові концепції і формати, шукають перспективні локації, оптимізують розподільні мережі. Які потенційні точки зростання російського ритейлу в 2020 році?
Магазини нових форматів
Суперечки про те, чи переможе на ринку традиційні офлайн-магазини або онлайн-маркетплейсы, більше не актуальні. Майбутнє за ритейлерами, у стратегії яких офлайн і онлайн-торгівля доповнюють і стимулюють один одного. Продавцям необхідно забезпечити гнучкість і мобільність в продажах, щоб товар був доступний покупцеві там, де йому зручно, і тоді, коли йому зручно. У досягненні омниканальности багато винахідливо опановують нові технології. Скажімо, «Леруа Мерлен» в пілотному режимі впроваджує розумну систему спеціальних повідомлень. Якщо покупець нещодавно шукав на сайті товари для фарбування, але в магазині купив тільки колер, він отримає повідомлення про те, що міг забути придбати валик.
Оскільки межі між онлайном і офлайном стираються, на ринку з'являються нові концепції, наприклад, інтерактивні шоуруми і пункти тест-драйвів. У найближчі роки для визначення найкращої локації для них все частіше буде використовуватися big data, а структура трафіку — точно співвідноситися з цілями точки продажів. Нові концепції освоюють навіть великі мережі, роками існували тільки в суворо визначених форматах. Наприклад, IKEA, яку важко уявити поза жовто-синьої коробки поруч із «Мегой», в 2019 році відкрила дизайн-студію в новому житловому комплексі поруч з Ботанічним садом. Вона займає невелику площу недалеко від центру Москви і спеціально заточена під споживача, що перебуває на етапі розробки дизайн-проекту або облаштування квартири.
Підлаштовуючись під нові запити клієнтів, важливо адаптувати до поточних змін логістику. На зміну лінійних ланцюжків постачань приходить їх складне хитросплетіння: необхідно використовувати всі можливі шляхи до клієнта. У деяких сегментах, таких як fashion, до 50% товарів з онлайн-замовлень повертається і поступає назад в ланцюжок поставок, що призводить до великих витрат на повернення. Вирішити проблему «останньої милі», наріжного каменю логістики, можна з допомогою розширення функціоналу офлайн-магазинів до центрів складання і видачі онлайн-замовлень. Про плани переобладнати частину магазинів у дарк-стори — тобто центри обробки онлайн-замовлень — вже заявили «Ашан» і X5 Retail Group.
Районні центри
Омниканальность — природний розвиток районних торгових центрів. Крім будівництва з нуля, під цей формат перебудовують старі радянські кінотеатри, універсами, у них відкриваються освітні центри, спортивні студії, хімчистки, магазини фермерських продуктів, кулінарії і т. д. В результаті ритейлери можуть не просто освоїти нові локації, але і зблизитися з клієнтом, якісно поліпшити взаємодію з ним і його споживчий досвід.
Розміщення в невеликому районному торговому центрі дозволяє забезпечити присутність бренду на порівняно невеликих торгових площах, що особливо актуально у світлі того, що в останні роки ритейлери змінюють формати і роблять свої магазини більш компактними. Це дозволяє покрити торговою мережею максимальну територію, виникає потреба оптимізувати логістичний ланцюжок і мерчандайзинг, відмовившись від товарів, які продаються гірше і повільніше. Освоєння районних торгових центрів допомагає задовольнити споживчий попит на шопінг поруч з будинком, а також збільшити кількість точок продажу в нових районах з невдало склалися стріт-ритейлом.
Районні торгові центри, що займають невелику у порівнянні з моллами площа, вибагливі щодо орендарів. Творці таких комплексів все частіше ретельно продумують концепцію і планування, що робить районні ТЦ привабливими для орендарів. Все це добре видно на прикладі об'єктів ADG Group в Москві.
Найчастіше в столиці районні ТЦ стають особливо затребуваними там, де активно будуються нові житлові мікрорайони. У новобудовах не завжди вдало продумана комерційна інфраструктура, в цьому випадку мешканці виявляються відірваними від роздрібних мереж та точок продажів, до яких звикли. Тому формат районних ТЦ, здатний закрити їх потреби, динамічно розвивається. Якщо в 2019 році, за даними JLL, у Москві ввели в експлуатацію всього два районних ТЦ площею 21 тис. кв. м, то в 2020-му заплановано відкриття вже 16 центрів на 132 тис. кв. м, а в 2021-му — ще 14 з такою ж загальною площею. Для регіонів формат районних торгових центрів теж стає актуальним: насамперед це відбувається там, де побудували дуже багато великих ТЦ.
В майбутньому найбільшого успіху досягнуть ті гравці, які побудують ефективну бізнес-модель з фокусом на споживача і його запити. Поєднувати клієнтоорієнтований підхід з привабливою ціновою політикою можна лише одним способом: брати максимум від нових форматів торгівлі і технологій, що допомагають оптимізувати бізнес-процеси.
Категория: Недвижимость