Електронний підпис у будь-яких операціях з житлом. Що про це треба знати
Опубликованно 28.04.2020 00:20
Оформити купівлю-продаж або дарування нерухомості можна дистанційно. Учасники угоди можуть знаходитися в різних кінцях країни і використовувати електронний цифровий підпис (ЕЦП). Особливо це стало актуально під час самоізоляції і карантину. Тепер банки і девелопери готові продавати іпотечні кредити і новобудови повністю безконтактним способом.
Однак з появою такої можливості ще в 2019 році почастішали випадки шахрайства з майном. Розповідаємо, як користуватися електронним підписом і убезпечити себе від махінацій з нерухомістю.
Фото: Jens Kalaene/DPA/TASS/ТАСС
Що таке ЕЦП
Електронний цифровий підпис являє собою унікальний ідентифікатор, який присвоюється фізичній або юридичній особі. Існують підпису з різним ступенем захисту: проста і посилена. При укладанні угод з нерухомістю та взаємодії з госпорталами і відомствами необхідно оформити посилену кваліфікований електронний підпис. Вона підтверджує справжність віртуального документа і прирівнює його до паперового аналогу.
Оформити ЕЦП можна в уповноважених засвідчують центрах, акредитованих в Мінкомзв'язку Росії. Для отримання такого підпису фізичній особі необхідно надати паспорт, СНІЛС та ІПН. Після встановлення особи та перевірки документів співробітник центру записує сертифікат і ключі ЕЦП на електронний носій — карту або флешку. Термін дії становить один рік.
Фото: Jaap Arriens/Zuma/TASS
Як користуватися ЕЦП
За допомогою електронного підпису можна дистанційно оформити купівлю-продаж, дарування або міни нерухомості. Для цього необхідний пакет документів сканується і завантажується на сайт Росреестра, і учасники угоди запевняють паперу за допомогою ЕЦП. Для здійснення такої процедури потрібно встановити відповідне програмне забезпечення — криптопровайдер. У Росії широко використовується КриптоПро CSP (його можна завантажити на сайті засвідчувального центру або на офіційному сайті розробника).
Операції з використанням електронного цифрового підпису реєструються швидше, а розмір держмита при їх оформленні на сайті Росреестра скорочується на 30%. В особистий кабінет, крім його власника, мають доступ банк (за наявності іпотеки), девелопер і Росреестр. Договір пайової участі та іпотечний договір підписуються дистанційно. Після реєстрації угоди на пошту покупця приходить документ з електронною печаткою Росреестра.
Фото: Yui Mok/PA Wire/PA Images/ТАСС
Припинення шахрайства
З серпня 2019 року електронна реєстрація угод з нерухомістю можлива тільки при наявності згоди власника на проведення таких дистанційних операцій. Для цього громадянину необхідно особисто відвідати підрозділ Росреестра і скласти відповідну заяву. Якщо цього не зробити, то при спробі провести електронну угоду без особистої участі власника документи про реєстрацію переходу права власності з використанням ЕЦП будуть повернуті без розгляду. Відкликати згоду на операції із електронним підписом можна в будь-який момент.
Раніше, щоб захистити майно від шахрайства, власники писали про заборону на електронну реєстрацію угоди. Скласти заяву про неможливість проведення таких операцій без особистої участі можна і зараз. Для цього документ необхідно подати в Росреестр або МФЦ. Відповідна позначка вноситься до реєстру протягом п'яти робочих днів з моменту прийняття заяви. При цьому заборона не буде діяти в разі, якщо на майно накладено арешт за рішенням суду або відкрито виконавче провадження.
За матеріалами ріелторської компанії «Метриум»
Категория: Недвижимость